Strona główna » Wiedza » Profilaktyka » Witamina D kontra celiakia

Witamina D kontra celiakia

Niedobory witaminy D mogą objawiać się czasem w zaskakujących okolicznościach. Badacze z Nowego Jorku znaleźli związek między poziomem witaminy D a celiakią i łuszczycą.

Co łączy łuszczycę i celiakię? Obie są chorobami autoimmunologicznymi. To znaczy, że organizm osoby chorej wytwarza przeciwciała, które zagrażają także funkcjonowaniu tegoż organizmu.

W przypadku celiakii jest to nietolerancja na białko występujące w zbożach – gluten. Tenże gluten pojawia się także w badaniach nad łuszczycą. Naukowcy z Uppsala odkryli, że dieta bezglutenowa może przynosić poprawę u osób chorych na łuszczycę. U części z nich pojawiają się bowiem także przeciwciała wskazujące na nietolerancję glutenu.

To jednak nie koniec. Między celiakią a łuszczycą jest jeszcze inny związek – niedobory witaminy D. Jej niski poziom pojawia się w badaniach wykonywanych u osób cierpiących na choroby autoimmunologiczne.

Mało witaminy D, więcej ryzyka

Tymi wynikami zainteresowali się właśnie naukowcy z Uniwersytetu Medycznego Columbia. Po sprawdzeniu wyników 350 pacjentów leczonych na celiakię, u których wykonano testy na poziom witaminy D zaobserwowano zależność pomiędzy łuszczycą i niedoborami witaminy D. Pacjenci z celiakią, których poziom witaminy D był niższy niż 20 ng/ml mieli ponad dwukrotnie większe szanse na łuszczycę niż osoby z poziomem witaminy D powyżej 20 ng/ml. Naukowcy odkryli także, że aż 60 procent pacjentów biorących udział w badaniu miało niewystarczający poziom witaminy D. Nowojorscy lekarze zalecają, by osoby chore na celiakię badać pod kątem niedoborów witaminy D i w razie ich stwierdzenia poddawać ich suplementacji.

Skąd brać witaminę D

Witamina D często nazywana jest „witaminą słońca”. Nic dziwnego to pod wpływem jego promieni w naszej skórze rozpoczyna się proces powstawania tej ważnej witaminy. Problem w tym, że słońce nie oświetla naszej skóry wystarczająco intensywnie przez cały rok, stąd nawet u osób zdrowych często występują niedobory. Można sobie z nimi radzić odpowiednią dietą lub suplementacją. Najbogatszymi źródłami są produkty pochodzenia zwierzęcego: oleje ryb, jajka, mleko, wątroba. Witamina D znajduje się także w olejach roślinnych.

Decydując się na suplementację należy wybierać produkty standaryzowane, czyli zawierające gwarantowaną dawkę w trakcie kuracji. Preparat taki musi być chroniony przed działaniami środowiska zewnętrznego. Idealnie nadaje się do tego specjalne, ciemne szkło farmaceutyczne.

 

Patients with psoriasis often have increased serum levels of IgA antibodies to gliadin

Vitamin D status and concomitant autoimmunity in celiac disease.