Strona główna » Wiedza » Profilaktyka » Betaglukany to zdrowie z drożdży i ziaren

Betaglukany to zdrowie z drożdży i ziaren

Betaglukany to stosunkowo mało znany składnik naszej diety. Występuje w drożdżach i nasionach zbóż. Zdaniem naukowców to świetny materiał na lek podnoszący odporność organizmu, obniżający cholesterol i redukujący poziom cukru we krwi.

Jak to się dzieje, że składnik, który tak ma tak wiele pozytywnych oddziaływań jest tak mało znany? Może odstrasza już sama, naukowo brzmiąca nazwa? Może to kwestia edukacji? W każdym razie na całym świecie w zaciszach laboratoriów naukowych badane są właściwości betaglukanów.

Jednym z najlepiej poznanych i najbardziej znanych sposobów wykorzystania betaglukanów w medycynie jest stymulacja układu odpornościowego. Betaglukany pozyskiwane z drożdży różnią się konkretnymi właściwościami: rozpuszczalnością, stopniem rozgałęzienia, masą cząsteczkową i wpływem na układ odpornościowy. 1,3-D/1,4-D jest rozpuszczalny w wodzie i obecny w otrębach z jęczmienia i owsa. 1,3/1,6 otrzymywany z drożdży biorą udział w obronie organizmu przed patogenami. Po zjedzeniu betaglukanów, w jelitach wychwytywane są przez makrofagi. Następnie są transportowane do szpiku i układu siateczkowo- śródbłonkowego, a potem uwalniane przez makrofagi i wychwytywane przez granulocyty, monocyty i komórki dendrytyczne.

Niższy poziom cholesterolu

Betaglukany obniżają także poziom cholesterolu. Według badań naukowych spożywanie dziennie 3 gramów betaglukanu z owsa lub jęczmienia znacząco obniża poziom „złego” cholesterolu LDL, jak również ogólnego poziomu cholesterolu. Większość badań dotyczy betaglukanu z jęczmienia. Tymczasem błonnik pochodzenia drożdżowego jest w istocie jeszcze bogatszym jego źródłem. Czasopismo „Critical Reviews in Food Science and Nutrition” podaje, iż ta forma jest aktualnie badana w różnych rodzajach produktów spożywczych.

Kontrola cukru i ciśnienia

Błonnik rozpuszczalny taki, jak betaglukan spowalnia wchłanianie cukrów zawartych w diecie i może być pożyteczny w kontroli poziomu cukru we krwi. Beta glukany pochodzenia zbożowego wykazują zdolność zmniejszania odpowiedzi glikemicznej na węglowodany. Odpowiedź glikemiczna to stopień, w jakim węglowodany zwiększają poziom cukru we krwi.

Betaglukany mogą także obniżać ciśnienie krwi, szczególnie skuteczny w obniżaniu ciśnienia krwi u osób cierpiących na otyłość i wysokie ciśnienie.

 

Oat and Barley B Glucans. European Journal of Clinical Nutrition, 2007.

Dietary fibre and plasma lipids. European Journal of Clinical Nutrition.