10 powodów dla których warto jeść siemię

Len zwyczajny nazywany jest czasem najbardziej przydatną rośliną świata. Nic dziwnego. Jego łacińska nazwa to Linum usitatissimum, czyli właśnie “najbardziej przydatna”. Nic dziwnego, można się dzięki niej ubrać i zdrowo najeść. Król Karol VIII wydał nawet akt prawny nakazujący uprawę i spożywanie lnu. Dziś naukowcy podtrzymują opinię, że jest on bardzo przydatny do ochrony naszego zdrowia. Podpowiadamy 10 powodów, dla których warto uzupełnić dietę w przetwory z lnu.

  1. Nasiona lnu są pomocne w zapobieganiu i oraz hamują rozwój niektórych nowotworów, między innymi piersi u kobiet i prostaty u mężczyzn. Warto w tym miejscu przywołać pewien smaczny eksperyment z Toronto, gdy pacjentkom z guzem piersi podawano… babeczki z siemienim. U grupy, która je jadła odnotowano poprawę stanu zdrowia.
  2. Siemię lniane okazuje się pomocne w zapobieganiu utracie masy kostnej. Zwiększa gęstość kości i zmniejsza ryzyko osteoporozy. Nasiona lnu są bogate nie tylko w kwasy tłuszczowe, ale i w minerały (najwięcej w nich magnezu, wapnia, manganu).
  3. Siemię lniane jest bardzo pomocne w utrzymaniu  zdrowego poziomu hormonów u kobiet w każdym wieku.
  4. Siemię lniane mogą docenić kobiety, zwłaszcza w trakcie menstruacji. Badania “babeczkowe” o których pisaliśmy przy okazji antynowotworowego działania lnu obejmowały także wpływ nasion na bóle menstruacyjne. Dotyczyło 116 kobietach w okresie przedmeopauzalnym, cierpiących na silne bóle menstruacyjne piersi. W grupie spożywającej siemię lniane  zmniejszenie bólu – mierzone za pomocą wizualnej skali analogowej (ang. Visual Analogue Scale – VAS) – było bardziej widoczne: prawie 2-krotnie.
  5. Nasiona lnu są pomocne w zmniejszeniu chorób układu krążenia , poprzez zmniejszenie złego cholesterolu i wzrost dobrego cholesterolu. Przeciwdziałają więc miażdżycy, zawałowi serca, chorobie nadciśnieniowej. Głównym “lekiem” jest w tym przypadku kwas alfa-linolenowy występujący obficie właśnie w siemieniu lnianym i oleju wyciskanym z niego.
  6. Innym ważnym zastosowanie nasion lnu jest obniżenie poziomu cukru we krwi. Jednym z wielu mechanizmów regulacji poziomu cukru przy współudziale składników zawartym w siemieniu jest np. błonnik. Potrawy bogate w błonnik równomiernie uwalniają cukier, zapobiegając nagłym skokiem jego poziomu we krwi. Innym waznym składnikiem lnu, który wpływa na poziom cukru we krwi jest kwas alfa-linolenowy.
  7. Wzmacnia skórę, włosy i paznokcie. Nienasycone kwasy tłuszczwe zawarte w nasionach lnu są niezbędne dla prawidłowego odżywienia skóry, włosów czy paznokci. To dzięki nim nasze ciało pięknieje. Omega-3 i omega-6 zapobiegają jej wysuszeniu, powstawaniu wyprysków i stanów zapalnych. Warto pamiętać o tym, że len ma doskonałe proporcje tych kwasów.
  8. Nasiona lnu zapobiegają uderzeniom gorąca. Badania opublikowane w czasopiśmie Journal of the Society for Integrative Oncology sugeruje, że spożycie nasion lnu może zmniejszyć ryzyko uderzenia gorąca u kobiet po menopauzie. „Siemię lniane nie tylko łagodzi uderzenia gorąca, ale ma także pozytywny wpływ na ogólny stan zdrowia, a także korzyści psychologiczne” twierdzi dr Sandhya Pruthi.
  9. Siemię lniane jet dobre dla odchudzających się. Z nasion wyciska się bezcenny olej. Aby miał najlepsze właśniwości powinien być wyciskany na zimno bez dostępu tlenu. Dzięki temu otrzymamy produkt z bardzo dużą zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ich regularne spożywanie pomaga przywrócić zmienione proporcje tłuszczu w organizmie. Osoby otyłe cierpią nierzadko na otłuszczenie wątroby. Tymczasem w siemieniu jest dobrze przyswajalny kwas linolowy (omega-6), który bierze udział w procesach korzystnie wpływających na odtłuszczanie wątroby.
  10. W dużym skrócie można napisać, że siemię lniane koi nerwy. Jak to możliwe? Nasz układ nerwowy potrzebuje kwasów omega-3 i 6 do prawidłowego funkcjonowania. Między innymi dzięki nim impulsy nerwowe mogą szybko płynąc miedzy mózgiem a narządami. Osoby uskarżające się na drętwienie czy mrowienie w kończynach mogą odczuwać ulgę dzięki odpowiedniej suplementacji siemienia zawierającego kwasy tłuszczowej. Badania wskazują także, na siemię jako ważny składnik diety osób leczonych na chorobę Alzhaimera, stwardnienie rozsiane.

 

Biological Effects of Dietary Flaxseed in Patients with Breast Cancer.  Princess Margaret Hospital, University of Toronto, ON, Canada;Breast Cancer Research and Treatment v.64, No. 1, 2000

Effects of Dietary Flaxseed in Women with Cyclical Mastalgia., Princess Margaret Hospital, University of Toronto, ON, Canada; Breast Cancer Research and Treatment v.64, No. 1, 2000