Strona główna » Wiedza » Profilaktyka i leczenie » Witamina C dobra na nadciśnienie

Witamina C dobra na nadciśnienie

Witamina C jest jednym z najlepiej przebadanych i poznanych związków odżywczych. To bardzo skuteczny przeciwutleniacz, który wspiera nasz organizm w prawidłowym funkcjonowaniu. Jest ponadto sojusznikiem w zmaganiach z wieloma chorobami. Medycyna interesuje się wpływem witaminy C na układ krążenia gdyż może ona działać jako środek moczopędny, przez co nerki usuwają więcej sodu i wody z organizmu. W efekcie może dojść do rozluźnienia ścianek naczyń krwionośnych i do obniżenie ciśnienia krwi.

Spadek dzięki witaminie C

Naukowcy z Hopkins University Miller  przeanalizowali dane z 29 randomizowanych, kontrolowanych badań klinicznych opublikowanych już wcześniej. Z ich analizy wynika, że osoby przyjmujące średnio 500 miligramów witaminy C dziennie miały niższe ciśnienie (o 3,84 mm słupa rtęci). Wśród osób z rozpoznaniem nadciśnienia tętniczego, spadek wyniósł prawie 5 mm słupa rtęci.
Naukowcy zaznaczają jednak, że aby dokładnie poznać mechanizmy działania witaminy C prowadzące do obniżenia ciśnienia potrzebne są kolejne badania.

Więcej ruchu i potasu

Nie tylko leki i odpowiedni zbilansowana dieta są sprzymierzeńcami w walce z nadciśnieniem. Lekarze przypominają, że najlepiej jest jej zapobiegać: zalecają  ruch, zmniejszenie wagi ciała i spożycia sodu. Ryzyko nadciśnienia niesie ze sobą także alkohol w nadmiernych ilościach. Według specjalistów należy także unikać tytoniu, kofeiny. Warto za to pamiętać o diecie bogatej w potas i witaminę C.

Ile to jest 500 mg witaminy C?

Czarna porzeczka zawiera około 188 mg/100 g. Musielibyśmy więc zjeść około 250 g tych owoców.
Osoby, które kochają truskawki mogą mieć dobre wytłumaczenie dla zjedzenia 750 g (około 500 mg witaminy C) słodkich, czerwonych owoców. Taka ilość to tylko 215 kalorii.
Cytrusy uznajemy często za bogate źródło witaminy C. Aby jednak dostarczyć organizmowi 500 mg tego składnika, musielibyśmy wypić sześć szklanek soku z pomarańczy, albo wycisnąć kilogram cytryn.

Inne źródła witaminy C:

papryka 144 mg/100 g
natka pietruszki 177 mg/100 g
chrzan 114 mg/100 g
brukselka 95 mg/100 g
ziemniaki 16 mg/100 g

 

http://www.ajcn.org/content/early/2012/04/03/ajcn.111.027995