Strona główna » Wiedza » Profilaktyka i leczenie » Wiśnie zamiast baranów na bezsenność

Wiśnie zamiast baranów na bezsenność

Bezsenność to paskudna przypadłość. Noc dłuży się niesłychanie, do tego dochodzi irytacja sama wizją, że rano wstaniemy zmęczeni, a kolejny dzień… lepiej nie mówić. Leczenie bezsenności to jeden z ciekawszych problemów przed jakimi stoi współczesna nauka. O jego skali świadczy także trend w rozwoju urządzeń elektronicznych. Coraz więcej tak zwanych technologii ubieralnych monitoruje jakość snu. Niemal każdy nowoczesny telefon ma aplikację umożliwiającą śledzenie naszego zachowania w nocy. Cały przemysł farmaceutyczny notuje ogromne zyski ze sprzedaży środków nasennych lub ułatwiających zasypianie. Tym ciekawsze więc są doniesienia ze School of Life Sciences w Northumbria University.

Melatonina z soku

Zdaniem tamtejszych naukowców regularne picie soku z wiśni wpływa na poziom melatoniny we krwi. Melatonina to z kolei hormon, który reguluje sen. Niesamowite? Proszę czytać dalej.

Badacze wybrali 20 osób, którym podawali 30 mln solu z wiśni lub placebo, dwa razy dziennie przez siedem dni. Podczas tego eksperymentu jego uczestnicy w nocy zakładali specjalne monitory zapisujące zachowanie organizmu w nocy. Musieli także odpowiadać na pytania o ich subiektywną ocenę własnego snu i samopoczucia. Przez siedem dni pobierane były także próbki moczu, w których oznaczano poziom melatoniny.

25 minut dłuższy sen

Okazało się, że średnia długość snu u osób, które piły sok wiśniowy wydłużyła się o 25 minut w stosunku do badanych przyjmujących placebo. Także poziom melatoniny w pobranych próbkach był o 15-16 procent większy u grupy przyjmującej sok w stosunku do grupy kontrolnej (placebo). Ludzie, którzy raczyli się wiśniami rzadziej także przysypiali w ciągu dnia.

Wiśnie nasenne

Do eksperymentu wykorzystano sok z amerykańskiej odmiany Montmorency. Można poznać ją po charakterystycznych jasnych, małych owocach. Współautorka badania, dr Jason Ellis, szefowa Centrum Badania Snu na Northumbria University podkreśla jednak, że badania są ekscytujące ze względu na dużą dostępność soków z wiśni i jego efektywność. – Co więcej, te wyniki świadcza o tym, że na to jak śpimy ma wpływ to, co jemy.