Strona główna » Wiedza » Profilaktyka i leczenie » Umysł sprawniejszy dzięki bioflawonoidom

Umysł sprawniejszy dzięki bioflawonoidom

“Nic nie działa bardziej otrzeźwiająco na próżność człowieka, jak uświadomienie sobie, że bogactwo naszego umysłowego życia, wszystkie nasze myśli, uczucia, emocje a nawet to, co uważamy za najbardziej nasze „ja” wyrasta wyłącznie z aktywności małych pasemek protoplazmy w mózgu” – to zdanie otwiera jedną z ciekawszych prac dotyczących tajemnic naszego mózgu, napisaną przez wybitnego neurologa Vilayanura S. Ramachandrana i filozofa Williama Hirsteina.

Nasz mózg to pełna tajemnic struktura. To dzięki niemu odkrywamy świat, a zdolności te nazywamy poznawczymi. Skomplikowane strukturypozwalają nam odczuwać strach i miłość, radość i smutek. Możemy tych uczuć się uczyć i na ich podstawie budować relacje z ludźmi. Potrafimy zapamiętywać, oceniać. Zdolności poznawcze zmianiają się jednak wraz z wiekiem. Upływ lat sprawia, że nasz mózg przechowuje ogromną ilość informacji (wspomnień), ale też traci powoli swoją “elastyczność”. Osobom starszym coraz trudniej uczyć się nowych rzeczy, miewają problemy z rozpoznawaniem ludzi, miejsc.

Jagody poprawiają pamięć

Według naukowców proces ten można jednak spowolnić. Nową bronią mogą być jagody i truskawki. Brzmi śmiesznie? Zdaniem dr Elizabeth Devore to odkrycie może być przełomowe dla poprawy jakości życia u osób starszych.

– Wśród kobiet, które spożywały dwie lub więcej porcji truskawek i jagód w tygodniu odkryliśmy  redukcję spadku zdolności do zapamiętywania. Efekt ten wydaje się być osiągnięty przy stosunkowo prostych modyfikacji diety – twierdzi Devore.

Bogactwo bioflawonoidów

Dlaczego właśnie jagody i truskawki? Są one bogate w bioflawonoidy. To związki występujące w roślinach, które mają silne działanie przeciwutleniajace i przeciwzapalne. Eksperci uważają, że stres i stan zapalny przyczynia się do zaburzeń poznawczych. Ich zdaniem dostarczanie do organizmu większych ilości flawonoidów może łagodzić szkodliwe skutki.

Te opinie potwierdzają badania opublikowane w Annals of Neurology, czasopiśmie Amerykańskiego Towarzystwa Neurologicznego oraz Towarzystwa Neurologii Dziecięcej. Zespół naukowców wykorzystał dane z badania 121 700. Od 1976 roku wypełniały one kwestiunariusze zawierające pytania o stan zdrowia, styl życia. Od 1980 r. uczestniczki badano co cztery lata pod kątem diety. W latach 1995 i 2001, funkcje poznawcze zmierzono u 16 010 z nich w wieku powyżej 70 lat (średnio 74).

Bioflawonoidy: 2,5 roku dłużej młodsi

Wyniki wskazują, że zwiększone spożycie jagód i truskawek spowolniały spadek zdolności poznawczych u starszych kobiet. Naukowcy zaobserwowali, że kobiety, które spożywały więcej antocyjanidyny i flawonoidów później (nawet do 2,5 roku) starzały się pod kątem zdolności poznawczych.

Flawonoidy powinny być więc istotnym składnikiem diety osób starszych (i nie tylko). Elastyczność umysłu można bowiem wydłużać nie tylko dzięki ćwiczeniom intelektualnym, ale i diecie.