Strona główna » Wiedza » Profilaktyka i leczenie » Odpowiednia dieta, to ulga dla alergików

Odpowiednia dieta, to ulga dla alergików

Osoby uczulone na pyłki mogą oszukać swój organizm jedząc miód spadziowy czy banany. Zdaniem Phila Lamberta, amerykańskiego publicysty zajmującego się żywieniem i rynkiem spożywczym, system immunologiczny alergika, może uznać, że jest narażony na działanie pyłków. Według niego lepiej ostrożnie potraktować także migdały, jabłka, marchew, melony, pomidory i pomarańcze.
Lambert podaje także listę warzyw, owoców i przetworów, które mogą przyczynić się do reakcji alergicznej u osób uczulonych na pleśń. Sery, śmietana, maślanka żywność zawierająca ocet, pieczywo (zawierające drożdże), fermentowane napoje alkoholowe (piwo, wino), kapusta, kiszone ogórki, wędzone mięso i ryby, suszone owoce i mięso, to tylko przykłady, o których warto porozmawiać z alergologiem.

To absolutnie nie oznacza, że jedzenie powinno budzić lęk u alergika. W naszej diecie jest wiele składników, które mogą przynieść ulgę uczulonym osobom.

Grejpfrut

Z grejpfruta pozyskuje się ekstrakty o działaniu przeciwbakteryjnym, przeciwgrzybicznym, przeciwpasożytniczy czy nawet przeciwwirusowym. Znajdują one zastosowanie w leczeniu różnorodnych chorób infekcyjnych, szczególnie przewodu pokarmowego zarażonego pasożytem, grzybic, a ponadto w leczeniu schorzeń na tle alergicznym (własna alergia pokarmowa).

Cytryna

Cytryny są z kolei podawane są dzieciom alergicznym np. źle tolerującym białko pokarmowe. Wyciągi z cytryny wykazały skuteczność w zwalczaniu robaczycy i grzybic.Sojusznikiem może być ponadto zielona herbata, która oprócz swoich właściwości antyoksydacyjnych zawiera również naturalny związek, który pomaga blokować jeden z receptorów wyzwalający reakcję alergiczną.

Witaminy E, B5, kwasy omega-3

W leczeniu alergii stosuje się także witaminę E oraz B5 i pokarmy bogate w kwasy omega-3 (łosoś, łupacz, śledzie, sardynki,  siemię lniane, orzechy). Według badań dieta bogata w omega-3 podczas ciąży zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii pokarmowych u dzieci. Istnieją pośrednie dowody, że niedobór wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (EPA i DHA) w dzieci może zwiększać ich nadwrażliwość komórkową na alergeny.

Pestki winogron

W domowej spiżarni warto mieć także wyciąg z pestek winogron. Hamuje on wytwarzanie przez organizm histaminy, substancji wywołującej objawy alergiczne, dzięki czemu pomaga kontrolować różnorodne reakcje, od kataru siennego po pokrzywkę. Wyciąg z pestek winogron hamuje wydzielanie zapalnych prostaglandyn, powodujących też reakcje alergiczne, bóle, stany zapalne szczególnie w endometriozie.

Ginko

Warto także pamiętać o miłorzębie japońskim. Mieszanki ginkgolidów i wyciągu ustandaryzowanego miłorzębu zawierającego 24% glikozydów wykazują działanie w stanach alergicznych ze względu na hamowanie przez nie czynnika aktywującego płytki krwi tzw. PAF.