Strona główna » Wiedza » Profilaktyka i leczenie » Niski poziom witaminy B12 niebezpieczny dla mózgu

Niski poziom witaminy B12 niebezpieczny dla mózgu

Odkrycie opublikowane w biuletynie Amerykańskiej Akademii Neurologii wspiera wcześniejsze badania dowodzące wpływu witaminy b12 na funkcjonowanie mózgu. Naukowcy z Rush zbadali 121 starszych mieszkańców południa Chicago powyżej 65. roku życia. Na podstawie badania krwi oceniono poziom witaminy B12 oraz markerów, które mogą świadczyć o jej niedoborach. Badani wzięli ponadto udział w testach badających pamięć i inne funkcje poznawcze.

Średnio 4,5 roku później tę samą grupę poddano badaniu w rezonansie magnetycznym  oceniając ogólną objętość mózgu. Naukowcy szukali także objawów uszkodzenia mózgu.
Grupa pod kierownictwem Christine Tangney odkryła, że osoby, u których stwierdzano wysoki poziom czerech na pięć markerów niedoboru witaminy B12, osiągały gorsze wyniki w testach poznawczych i miały mniejszą objętość mózgu.

O ile badania te pokazują, że osoby, które mają niski poziom witaminy B12 mogą być narażone w większym stopniu na atrofię mózgu, to zdaniem dr Christine Tangney należy kontynuować badania, by stwierdzić czy suplementacja lub zwiększenie zawartości witaminy B12 w diecie, np. w postaci drobiu, ryb, jajek, sera czy wątróbki, może zapobiec problemom poznawczym  u starszych osób.

Co warto wiedzieć o witaminie B12?

O witaminie B12 napisano tysiące mądrych stron. Często zapominamy jednak o bardzo prostych i ważnych rzeczach:

  • Witamina B12 poprawia wchłanianie witaminy A i żelaza
  • Za prawidłowe wchłanianie witaminy B12  odpowiada także tarczyca
  • Osoby starsze mogą mieć trudności z przyswajaniem witaminy B12 i często potrzebują dodatkowej suplementacji (doustnej lub w zastrzykach)
  • Kobiety mające obfite krwawienia są narażone na niedobór witaminy B12
  • Wegetarianie i weganie są w grupie, która może mieć niedobory witaminy B12 (znajduje się ona w mięsie, jajkach, mleku)
  • Wchłanianie witaminy B12 utrudniają: środowisko zasadowe, światło, alkohol, estrogen, tabletki nasenne, neomycyna, kodeina, aspiryna, antybiotyki, leki przeciwdepresyjne
  • Wchłanianie witaminy B12 poprawiają: witamina A, witamina B1, witamina B6, witamina C, witamina H, kwas foliowy, potas, sorbitol i wapń

http://www.neurology.org/content/77/13/1276