Strona główna » Wiedza » Profilaktyka i leczenie » Niezwykłe fakty o jajku

Niezwykłe fakty o jajku

Tego o jajkach pewnie nie wiecie, bo kto by się spodziewał, że rocznie na świecie zjadanych jest 1,2 biliona jaj. 40 procent z tych jajek spożywanych jest za Wielkim Murem, czyli w Chinach.Zastanawiacie się ile kur potrzeba do tego, by wyżywić świat? My też! Średnio kura znosi 250 jajek rocznie, choć niektóre potrafią i 300. Więc cztery miliardy kur muszą oddawać swoje jajka ludziom, by ich wyżywić.

Nie mówcie tego kurom

Na szczęście nie wszyscy jedzą jajka w tak zawrotnym tempie co Sonya Thomas. Nie mówcie tego kurom, ale w 2003 roku zjadła 65 jajek w 6 min. 40 sek. Pewnie rekord ten byłby jeszcze większe, gdyby… nie fakt, że organizatorzy nie przygotowali więcej i Sonya obeszła się smakiem. Trwogą przejąłby także każdą nioskę inny rekord – Howarda Helmera. W pół godziny przygotował aż 427 omletów. Załóżmy, że prosty omlet kosztuje około 5 złotych. W ciągu 30 minut Helmer wyprodukował omlety za ponad 2 tys. złotych. Dużo?

9 milionów dolarów za jajko

To usiądźcie wygodnie, bo najdroższe jajo świata kosztowało 9,6 miliona dolarów. Tyle pewien katarski emir zapłacił za Jajko zimowe uznawana za najpiękniejsze spośród wszystkich wykonanych przez firmę Faberge.Zostało wykonane na zamówienie cara Mikołaja II Romanowa. Było prezentem wielkanocnym dla cesarzowej Marii Fiodorowny. Wykonane jest z kryształu górskiego, platyny, złota, diamentów, brylantów, kamieni księżycowych, białego kwarcu, nefrytu i demantoidu.

Cholesterolowe mity

Oczywiście nie da się go zjeść i trudno je porównać z tym kurzym, które kosztuje kilkadziesiąt groszy. Jeśli jednak popatrzymy na te kurze z innej strony, to dostrzeżemy w nim wiele bezcennych elementów. To bogactwo ważnych składników odżywczych: białka, witamin, minerałów, kwasów tłuszczowych. Ich zawartość w jajku zależy od diety kury. Nie należy jednak zapominać, że oprócz bardzo korzystnych dla naszego zdrowia składników, jajka zawierają także cholesterol, który ma dwa oblicza: dobre (cholesterol HDL) i złe (LDL). Faktycznie już jedno jajko dzienne zawiera około połowę zalecanej dziennej dawki cholesterolu. Naukowcy nie są jednak do końca zgodni ile jajek dziennie powinniśmy spożywać.
Warto zwrócić więc uwagę na badanie przeprowadzone na Harwardzie, gdzie przeanalizowano nawyki żywieniowe ponad 21 tys. mężczyzn. Badacze w konkluzji napisali, że sporadyczne jedzenie jajek nie wpływa na zwiększenie ryzyka chorób serca. Regularne spożywanie jednego jajka dziennie lub więcej może już podnosić ryzyko. Warto o tym pamiętać przy stole.

Jedno średnie jajko zawiera między innymi:

  • luteinę: 190 mg
    niezbędna dla oczu
  • żelazo: 0,8 mg
    przenosi tlen, zapobiega anemii
  • witaminę A: 214 IU
    jest ważna dla Twoich oczu
  • witaminę D: 15,4 IU
    niezbędna dla kości i odporności
  • cholinę: 110 mg
    ważna dla funkcjonowania mózgu i serca
  • selen: 13,9 mcg
    ważny przeciwutleniacz, chroni przed rakiem
  • białko: 5,6 mg
    pełnowartościowe, łatwo przyswajalne
  • kwas foliowy: 20,7 mcg
    niezbędny dla układu nerwowego