Strona główna » Wiedza » Profilaktyka i leczenie » Łosoś łagodzi niepokój

Łosoś łagodzi niepokój

Zespół naukowców z Ohio State University opublikował w czasopiśmie Brain Behavior and Immunity prace ilustrującą ponad trzy dekady badań nad związakmi między stresem psychologicznym i odpornością organizmu.

Omega – 3 wielolinienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA) od dawna były znane naukowcom, którzy analizowali ich rolę  w zmniejszaniu poziomu cytokin. Cytokiny to z kolei substancje odpowiedzialne za rozwój lub zmniejszenie stanu zapalnego. Odgrywają także rolę w rozwoju depresji. Pod wpływem stresu w organizmie pojawia się więcej cytokin. Badacze w Ohio postanowili więc sprawdzić, czy kwasy omega-3 mogą łagodzić ten proces.

Spokojniejsi studenci

Eksperymentowi poddano 68 studentów medycyny, którzy zostali losowo przydzieleni do sześciu różnych  grup. Połowa z nich otrzymała suplementy omega-3 , a drugiej połowie podano  placebo. Badania psychologiczne wyraźnie wskazywały na ważną zmianę o osób przyjmujących tłuszcze. Wykazywali oni 20-procentowa redukcję lęku w porównaniu do grupy otrzymującej placebo. W badaniach krwi odkrytu redukcję cytokin prozapalnych.

Stan zapalny jest naturalną odpowiedź immunologiczną , która pomaga organizmowi walczyć z chorobą, ale również może odgrywać rolę w rozwoju wielu chorób, od zapalenia stawów do chorób serca czy nowotworów. Chociaż badania wykazały pozytywny wpływ suplementów zawierających kwasy tłuszczowe omega-3 na redukcję niepokoju i stanów zapalnych to naukowcy z Ohio zaznaczają, że potrzebują więcej czasu i badań, by móc dokładnie określić potencjał medyczny suplementów z kwasami tłuszczowymi w tym konkretnym przypadku.

– Ludzie powinni jednak po prostu rozważyć zwiększenie dziennej dawki omega -3  w swojej diecie – tłumaczy Ron Glaser, profesor wirusologii molekularnej, immunologii i genetyki oraz dyrektor Instytutu Behavioral Medicine Research.

Łosoś alaskański na zdrowie

Inne niezależne badania wskazują, że doskonałym źródłem kwasów z grupy omega są tłuste ryby, takie jak choćby łososie alaskańskie. Ważne jest, by pochodziły one z naturalnych łowisk i czystych wód, w których ryby mogą się właściwie odżywiać i móc wędrować setki kilometrów na tarło. Zdrowe, ruchliwe ryby mają odpowiednią zawartość tkanki tłuszczowej, w której znajdują się nie tylko pełne spektrum kwasów omega ale i silne przeciwutleniacze, które także wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego i poziom stresu psychicznego.

 

Omega-3 supplementation lowers inflammation and anxiety in medical students: a randomized controlled trial.