Strona główna » Wiedza » Profilaktyka i leczenie » Kwasy omega-3 i omega-6 łagodzą objawy zespołu suchego oka

Kwasy omega-3 i omega-6 łagodzą objawy zespołu suchego oka

Nieprzyjemna suchość pod powiekami może być także wynikiem niedoborów ważnych składników odżywczych. Jak wynika z najnowszych badań opublikowanych w czasopiśmie „Acta Ophthalmology”, przyjmowanie suplementów z kwasami tłuszczowymi omega-3 i omega-6 może zmniejszyć ekspresję markera zapalenia spojówek i złagodzić objawy zespołu suchego oka (ZSO).

W kontrolowanym badaniu z zastosowaniem podwójnej ślepej próby, prowadzonym w grupach równoległych w dziewięciu centrach we Francji i Włoszech udział wzięło 138 dorosłych pacjentów cierpiących od łagodnej po umiarkowanie zaostrzoną postać ZSO. Dobór do prób był losowy, uczestnicy badań otrzymywali albo placebo zawierające triglicerydy o średniej długości, albo preparat leczniczy zawierający klasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, witaminy i cynk. Procedura badawcza zakładała przyjmowanie trzech kapsułek dziennie przez trzy miesiące.

Przed rozpoczęciem badań oraz po upływie trzech miesięcy, naukowcy oceniali procent komórek prowadzących ekspresję markera stanu zapalnego HLA-DR i intensywność fluorescencji jako alternatywną metodę pomiaru HLA-DR, oprócz oceny objawów zespołu suchego oka i obiektywnych przesłanek. Naukowcy nie odnotowali znaczących rozbieżności w procedurze badawczej, natomiast w grupie pacjentów przyjmujących suplementy z kwasami tłuszczowymi zaobserwowano znaczące zmniejszenie odsetka komórek HLA-DR pozytywnych oraz zmniejszoną ekspresję HLA-DR. Widoczna była także tendencja prowadząca ku polepszeniu stanu zdrowia pacjentów poddanych terapii z użyciem kwasów tłuszczowych.

Przed cierpieniem, niekontrolowanym łzawieniem i zaczerwienieniem oczu można tez chronić się stosując odpowiednią dietę bogata w witaminy A i nienasycone kwasy tłuszczowe. Niedobór witaminy A uszkadza komórki kubkowe odpowiedzialne za wytworzenie warstwy śluzowej łez i może być przyczyną suchości spojówek.

Więcej ryb

Witaminę A znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego: mleko i przetwory mleczne, masło, jaja, niektóre tłuste ryby, wątroba i żółtka jaj. Bogate w nią jest także: marchew, dynia, szpinak, jarmuż, sałata, fasolka szparagowa, zielony groszek, szczypior i koper.

Kwasy omega-3 poprawiające ukrwienie oka można znaleźć w tłustych rybach morskich (np. w łososiu, makreli, halibucie, sardynkach i śledziach), a także w soi, dyni i orzechach włoskich.