Strona główna » Wiedza » Profilaktyka i leczenie » Dlaczego brakuje nam magnezu?

Dlaczego brakuje nam magnezu?

Bóle głowy, drżenie mięśni, niepokój, kłopoty z zasypianiem a nawet problemy układu krążenia – to mogą być objawy niedoboru magnezu. Tyle, że to wierzchołek góry lodowej jaką jest nasz organizm i ponad 300 reakcji w nim zachodzących, w których udział bierze właśnie magnez. Od pracy mięśni do detoksyfikacji organizmu. Biolodzy molekularni odkryli, że magnez wiąże się z 3751 białkami naszego organizmu.

Doskonałym jego źródłem jest na szczęście pożywienie. Łatwo można dostrzec, które produkty są w niego bogate. Kluczem jest na przykład chlorofil. To zielony barwnik roślinny, który bierze udział w przemianie energii słonecznej na biologiczną. W tym procesie ważny jest magnez. Sięgając więc po warzywa zielone wiem, że zawierają one magnez. Nie tylko jednak kolor podpowiada nam, gdzie jest magnez. Bogate w ten pierwiastek są także: dynia, otręby pszenne, mak, kakao, sezam, słonecznik i wiele innych.

Magnez – król życia

Skoro jednak tak łatwo dostarczyć organizmowi magnez, to dlaczego pojawiają się informacje o powszechnych niedoborach?W artykule „Magnez – król życia”, prof. dr hab. Alfreda Graczyk, kierownik Pracowni Biochemii i Spektroskopii w Instytucie Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, podaje, że niedobór magnezu w organizmie człowieka może powstać m.in. na skutek: szybkich kuracji odchudzających; długotrwałego zażywania leków; przedłużających się sytuacji stresowych, przepracowania, złej atmosfery w domu lub w pracy; stosowania używek – alkoholu, kawy, środków odurzających, anabolików, niektórych lekarstw (antybiotyki, cytostatyki, leki uspokajające i psychotropowe, leki nasenne, doustne środki antykoncepcyjne) oraz tzw. używki energetyzujące.

Uboga żywność

To niestety nie koniec, bo należy wziąć także pod uwagę inne czynniki. Magnez w roślinach pochodzi choćby z ziemi, która intensywnie eksploatowana traci część minerałów. Stosowanie herbicydów i pestycydów także skutecznie obniża ilość magnezu w roślinach. Kwaśne deszcze dodatkowo obniżają poziom minerału w ziemi. Zebrane z pola rośliny na nasze stoły trafiają nazbyt często w mocno przetworzonej formie. Oczyszczona biała mąka, intensywnie pieczone, gotowane gotowe posiłki, są zubożone o wiele składników odżywczych – w tym magnez.

Zwiększyć ilość magnezu

Można więc odnieść wrażenie, że sytuacja jest niewesoła, ale w tym miejscu mamy kilka pomysłów jak zapewnić swojemu organizmowi odpowiedni poziom magnezu.

Warto zacząć do konsultacji z lekarzem. Może on zlecić przeprowadzenie badania poziomu magnezu w erytrocytach. To miarodajny wskaźnik, lepszy od domowego sprawdzania drżenia rąk. Pozytywny wynik „testu ręki” wcale nie oznacza, że nasz organizm  jest odpowiednio zaopatrzony w magnez.

Przeanalizujmy swoją dietę. Im mniej w niej jest przetworzonych produktów tym lepiej. Zielone warzywa, pestki, nieoczyszczona mąka, to ważne źródło. Tym bardziej, że pestki i nasiona zawierają często także witaminę B6, która jest ważna w procesach przyswajania magnezu przez organizm.

Wielu dietetyków zaleca przygotowywanie minimum jednego zielonego koktajlu dziennie osobom, które nie przepadają za dużymi porcjami sałatek.

Można także uzupełniać magnez różnymi suplementami.

Suplementy z magnezem

Suplement, jak sama nazwa wskazuje, ma uzupełniać naszą dietę. Nie zastępuje pełnowartościowego posiłku, ale może go wzbogacić. Potrzebujemy od 320 do 420 mg jonów magnezu dziennie (przeciętne osoby zdrowe). Przeanalizujmy uczciwie swoją dietę z ostatniego tygodnia i sprawdźmy, czy zawiera ona wystarczającą ilość składników bogatych w magnez. Należy także wziąć pod uwagę inne czynniki, – wraz z wiekiem spada zdolność do przyswajania magnezu przez organizm, więc dieta powinna być w niego bogatsza. W dużym uproszczeniu można także przyjąć zasadę, że im większe ciało tym więcej magnezu mu potrzeba. Wzmożony wysiłek fizyczny i psychiczny też wpływa na większe zapotrzebowanie ważnego pierwiastka.

Jeśli zdecydujemy się na zakup preparatu z magnezem, należy zwrócić uwagę na dawkę i formę. Takie informacje powinny znajdować się na etykiecie, wraz z, na przykład, pochodzeniem głównego składnika (patenty). Istotna jest także forma. Chelat magnezu to połączenie magnezu z aminokwasami. Jest dobrze przyswajane przez organizm człowieka. Wartościowe są także preparaty na bazie cytrynianu magnezu – jest on szybko wchłaniany nawet przy obniżonym wydzielaniu kwasu żołądkowego (osoby starsze lub z problemami trawiennymi).