Strona główna » Wiedza » Profilaktyka i leczenie » Betaglukany kontra cholesterol

Betaglukany kontra cholesterol

Do takich wniosków doszli badacze, którzy opublikowali swoją pracę w European Journal of Clinical Nutrition. Według zespołu kierowanego przez Dr Nancy Ames z Centrum Badań Zbóż w Agriculture and Agri-Food Canada, dzienne spożycie trzech gramów jęczmienia, zawierającego betaglukan, znacząco obniża zarówno ogólne stężenie cholesterolu, jak i stężenie cholesterolu LDL.

Naukowcy poddali analizie 11 różnych badań. Wnioski jakie z nich płyną są interesujące zwłaszcza dla osób zagrożonych wysokim poziomem złego cholesterolu (LDL).

– Zwiększone spożycie produktów jęczmiennych powinno być uznawane, jako dietetyczne podejście do zmniejszenia poziomu cholesterolu LDL – twierdzi ekipa pod kierownictwem Nancy Ames.

Betaglukany obniżają cholesterol

Badania opublikowane w European Journal of Clinical Nutrition zachęcają do ponownego zainteresowania się jęczmieniem, którego produkcje w głównym stopniu dotyczyła jeszcze do niedawna produkcji paszy zwierzęcej. Tymczasem jego korzyści dla zdrowia – zdolność do zmniejszenia ryzyka chorób układu krwionośnego poprzez obniżanie cholesterolu, oraz poprawa  kontroli przyswajania glukozy – każą na na nowo odkrywać zalety jęczmienia.

Co takiego ma w sobie to zborze, że warto o nim pamiętać? Bioaktywnym składnikiem, któremu według badaczy jęczmień zawdzięcza korzystne dla zdrowia działanie, jest beta glukan, rodzaj rozpuszczalnego błonnika. Ze wszystkich ziaren zbóż to właśnie owies i jęczmień zawierają najwyższy poziom betaglukanów, przy czym jęczmień zawiera go najwięcej – do 11 procent.

Wystarczą 3 gramy

Praca opublikowana w European Journal of Clinical Nutrition nie jest pierwszą, która wykazuje zalety owsa jako składnika, który obniża stężenie cholesterolu w surowicy. W ostatnich latach pojawia się jednak coraz więcej badań potwierdzające wcześniejsze teorie mówiące o tym, że jęczmień może mieć podobnie korzystne dla zdrowia działanie.

Analiza wyników 11 badań wykazała, iż jęczmień i betaglukan z niego pochodzący znacznie obniżają zarówno ogólne stężenie cholesterolu, jak również odmiany o niskiej gęstości lipoprotein (LDL). Bardzo istotny jest także fakt wskazujący na to, że jęczmień nie wpływa na obniżenie poziomu we krwi innej frakcji cholesterolu – HDL ważnego dla naszego zdrowia.

Naukowcy brali pod uwagę różne formy betaglukanów. Skuteczniejszy był ten lepiej rozpuszczalny w wodzie. Co ciekawe wyższe dawki wcale nie musza być korzystniejsze dla naszego zdrowia – Spożycie powyżej 7 gramów dziennie betaklukanów zdaje się nie mieć wpływu znacznie większego, niż spożycie średnie (pomiędzy 3 a 5 gramów dziennie) – piszą autorzy artykułu w European Journal of Clinical Nutrition.