Strona główna » Wiedza » Kobieta » Kwas foliowy chroni przed autyzmem

Kwas foliowy chroni przed autyzmem

Badania przeprowadzone przez specjalistów z UC Davis MIND Institute wykazały, że dzieci kobiet kobiety, które codziennie przyjmowały zalecaną ilość kwasu foliowego (600 mikrogramów) w pierwszym miesiącu ciąży były mniej zagrożone autyzmem. Szczególnie dotyczyło to kobiet, które mniej efektywnie metabolizują kwas foliowy.

Kwas foliowy na półce

Kwas foliowy (lub inaczej witamina B9 lub folacyna) powinniśmy wprowadzać do swojej diety regularnie. Dobrym jego źródłem są ciemnozielone warzywa (brokuły, brukselka, fasola szparagowa, kapusta, liście pietruszki, sałata, szczypiorek, szparagi i szpinak), pomarańcze, banany, awokado, pomidory, rośliny strączkowe, wątroba, żółtka jaj. Podczas wizyty w sklepie warto jednak dokładnie czytać etykiety. Część produktów jest bowiem dodatkowo wzbogacanych o folacynę (najczęściej płatki śniadaniowe, soki owocowe i różne wypieki).

Zdrowa dieta – zdrowe dzieci

Naukowcy badający prewencyjny wpływ kwasu foliowego w diecie ciężarnych i planujących ciążę na autyzm dzieci brali właśnie pod uwagę dietę kobiet i preparaty wielowitaminowe, które przyjmowały (witamina B9 jest lepiej przyswajalna z witaminą B6, B12, H, kwasem para-aminobenzoesowy – PABA).
Wyniki badań zebranych od 835 matek (2-5-letnich dzieci) wykazały, że dzieci tych, które spożywały więcej niż przeciętną ilość kwasu foliowego były mniej narażone na ryzyko zachorowania na autyzm.
Matki dzieci opóźnionych w rozwoju szacowały, że przyjmowały mniej kwasu foliowego w porównaniu z matkami typowo rozwijających się dzieci w okresie trzech miesięcy przed ciążą.
Matki niemowląt, które rozwijały się normalnie twierdziły, że spożywały średnio 779 mikrogramów kwasu foliowego dziennie, a 69 procent z nich co najmniej dzienną normę (600 mikrogramów, 0,6 mg).

Zupa z groszku

Zupa i kwas foliowy? Czy nie kojarzy się to trochę z zupką z foliowej torebki? Błąd! po pierwsze źródłem witaminy B9 są świeże rośliny, nieprzetworzone ziarno, soki. Po drugi szybka zupę można zrobić bez ogromnej ilości chemii. Oto przykład pysznego dania bogatego w kwas foliowy.

I jakie proste w przygotowaniu:

1 puszka groszku konserwowego,
4 szklanki rosołu (może być z bulion z kostki)
Spora garść siekanej zieleniny
Parmezan
1 łyżeczka oliwy lub masła
Sól, pieprz

Groszek wrzucamy do wysokiego naczynia i razem z zalewą dokładnie miksujemy. Kusząco zielony mus przelewamy do garna, dodajemy rosół lub bulion i gotujemy na małym ogniu. Przed podaniem dosypujemy siekaną pietruszkę, koperek, bazylię i co tam jeszcze zielonego lubimy. Przyprawiamy oliwą, solą pieprzem. Posypujemy parmezanem.
Zupę można podawać z grzankami bądź krakersami.
Na zdrowie:)
mi.

Źródła treści
http://www.ajcn.org/content/early/2012/05/29/ajcn.110.004416