Strona główna » Wiedza » Kobieta » Jak wybrać najlepsze multiwitaminy dla Pań

Jak wybrać najlepsze multiwitaminy dla Pań

Ciało kobiety jest skomplikowaną, starannie zaprojektowaną maszyną. Każdego dnia, w organizmach pań dochodzi do wielu cudownych przemian. Regulacja hormonów, utrzymanie gęstości kości, zdrowia reprodukcyjnego, zdrowia dróg moczowych i funkcji odpornościowych to tylko niektóre z dziedzin zdrowia, które dotyczą wszystkich kobiet. Coraz większa liczba kobiet podejmuje aktywne działania w celu zapobieżenia lub opóźnienia skutków starzenia się i zaburzenia równowagi hormonalnej organizmu. Często bardzo ważny może być wybór prawidłowych suplementów diety. Dobrym rozwiązaniem są preparaty zaprojektowane specjalnie dla pań. Bo mają one specjalne wymagania.

Kobiety są częściej na diecie

Kobiety inaczej odżywiają się niż mężczyźni. Tę opinię podzielają naukowcy zajmujący się żywieniem. Zacznijmy od samych nawyków i podejścia do jedzenia. W Journal of the American Dietetic Association przedstawiono badania, w którym kobiety i mężczyźni (w sumie 300 młodych osób) opisywały swoje nawyki żywieniowe.
Wynikało z nich, że kobiety, o wiele częściej niż mężczyźni, próbowały diet o niskiej zawartości tłuszczu (19 procent w porównaniu do 8 procent), diet niskowęglowodanowych (16 procent w porównaniu do 7 Procent) oraz diet wegetariańskich. Około 80 procent mężczyzn i 66 procent kobiet twierdziło, że nigdy nie próbowało stosować diety.
Więcej kobiet niż mężczyzn uważało ponadto, że jadły zbyt dużo cukru (60% w porównaniu do 42%) i że ważne jest ograniczenie spożycia węglowodanów (46% w porównaniu do 28%). Panie były także przekonane, że istotne jest ograniczanie ilość tłuszczu by zrzucić wagę (72 i 52 procent). Panie częściej deklarowały konieczność zgubienia masy ciała (57 i 29 procent), choć to panowie mieli częściej problem z nadwagą, do której się nie przyznawali lub jej nie zauważali.

Panie wolą truskawki

Okazuje się ponadto, że kobiety częściej jedzą warzywa: zwłaszcza marchew i pomidory. Jeśli chodzi o owoce, częściej od panów wybierają truskawki, jagody, maliny i jabłka. Kobiety również preferowały migdały i orzechy włoskie, i bardziej skłonne do spożywania jajek i jogurtu w porównaniu z mężczyznami – tak wynika z badania Foodborne Disease Active Surveillance Network (FoodNet) na 14 tys. osób.

Inne potrzeby suplementacyjne

Kobiety są więc z żywieniowego Wenus a panowie ze spożywczego Marsa. Mają też różne potrzeby uwarunkowane czynnikami fizjologicznymi (choćby menstruacja, aktywność fizyczna, macierzyństwo, równowaga hormonalna itd). Dlatego też wybierając suplement diety warto się chwilę zastanowić.
Po pierwsze suplement jest dodatkiem do diety. Podstawą jest dobrze zbilansowane pożywienie, bogate w zdrowe tłuszcze, białko, węglowodany, witaminy, minerały, błonnik. Suplement jest uzupełnieniem, które ma wyrównywać niedobory wynikające z trudności z optymalnym żywieniem.

Dobry preparat multiwitaminowy

Weźmy pod uwagę choćby sam cykl menstruacyjny, który obejmuje wiele zmian hormonalnych, a utrata krwi powoduje dodatkowe wymagania dotyczące składników odżywczych wprowadzanych do krwioobiegu. Dobrze jest więc, gdy suplement multiwitaminowy dla pań zawiera 200 μg witaminy B12, 400 μg kwasu foliowego i 18 μg żelaza, które wspierają zdrowe krwinki krwi. Wapń, magnez, cynk i witamina D są niezbędne do stworzenia dobrej gęstości kości, zwłaszcza gdy utrata masy kostnej związana z wiekiem zaczyna się zazwyczaj od 30 roku życia.
Dobry preparat multiwitaminowy powinien także być wytwarzany z naturalnych składników i w jak największym stopniu odwzorowywać naturę. Dobrym przykładem jest witamina C. To, że pojawia się ona w składzie jakiegoś suplementu jeszcze nie rozstrzyga o jego przydatności. W naturze witaminie C towarzyszą bioflawonoidy i karotenoidy. To dzięki nim organizm lepiej przyswaja witaminę C. Dobrze jest więc sprawdzić skład produktu i odszukać substancje, które towarzyszą witaminie C.