Strona główna » Wiedza » Kobieta » Gdzie szukać DHA?

Gdzie szukać DHA?

Badania wskazują, że w trakcie ciąży należy unikać między innymi: makreli królewskiej i tuńczyka (oraz rekina). Epidemiolodzy zalecają także ograniczenie (ze względu na zawartość rtęci): dorsza i halibuta (a także merlina). Tymczasem Znany ekspert żywienia Patrick Holford, jako cenne źródło DHA wymienia z kolei: łososia, makrelę śledzia, sardynki, anchovies, tuńczyka, algi morskie i jajka. Zdaniem Holforda makrela zawiera dziesięć razy więcej EPA (kwas eikozapentaenowy, także ważny wielonienasycony kwas tłuszczowy) i DHA w porcji niż miecznik czy ryby morskie o białym mięsie.
Jak więc widać jedzenie tłustych ryb w okresie ciąży jest ważne, ale wprowadzenie ich do diety może być trochę skomplikowane. Warto więc poszukać także preparatów zawierających DHA.Czym należy się kierować wchodząc do apteki? Ważne jest pochodzenie ryb, z których pozyskiwany jest olej do produkcji kapsułek.
Doskonałym źródłem są tuńczyki wyławiane w okolicach malowniczych wysp na Oceanie Indyjskim, gdzie woda jest wyjątkowo czysta, więc ryby nie są narażone na skażenia metalami ciężkimi. Przetwórnia ryb, w której pozyskiwany jest olej, powinna być możliwie blisko łowisk, by trafiały do niej wyłącznie świeże tuńczyki.
Ta świeżość jest absolutnie jednym z ważniejszych czynników wpływającym na jakość preparatu. Każdy tłuszcz ulega bowiem jełczeniu tracąc cenne składniki. Przed jełczeniem chroni z kolei witamina E (tokoferol). I tu ważna informacja: działanie ochronne witaminy E ma głównie postać gamma tokoferolu, a ta postać występuje tylko w naturalnych formach tej witaminy (choćby w soi). Dlatego w aptece farmaceuta powinien udzielić informacji czy kwas omega-3 zawiera odpowiednią postać witaminy E i w jakich warunkach jest przechowywany.Przezroczyste pojemniki sprawiają, że kapsułki są narażone na działanie promieni słonecznych. Jakie produkty więc wybierać? Świeże (tak, tak preparaty też mogą być świeże, najlepsze, podczas całej daty ważności tracą 0,1% świeżości), w pojemnikach, które ograniczają wpływ czynników zewnętrznych (słońce, wilgoć). W przeciwnym wypadku kupimy omega-3, które ma ułamek deklarowanej zawartości DHA.

Ile nam potrzeba?

  • Kobiety ciężarne i karmiące powinny przyjmować minimum 200 mg DHA dziennie.
  • Według badań pod kierunkiem Joshua’y Cohena zajmującego się badaniami klinicznymi w Tufts Medical Center dzienna dawka DHA do 100 mg dziennie w diecie matki zwiększa IQ dziecka o 0.13 pkt.
  • Dwie 120-gramowe porcje tłustego rybiego mięsa w tygodniu także powinno pokrywać zapotrzebowanie dorosłego człowieka, u kobiet ciężarnych i karmiących jest ono jednak wyższe.

Dlaczego Ty i Twoje dziecko potrzebujecie DHA?

  • Potwierdzono, że DHA w diecie malucha wspomaga koordynację wzrokowo-ruchową w wieku 2,5 roku i zdolność skupiania uwagi w wieku 5 lat.
  • Badania przy użyciu skali Brazeltona wykazują, że wyższy poziom DHA w mleku matki korzystnie wpływała na umiejętnością dostosowywania się dziecka do zmian zachodzących w otoczeniu.
  • Podawanie DHA matkom zmniejsza ryzyko depresji poporodowej.
  • Kobiety, które przyjmowały suplementy zawierające DHA dłużej nosiły dziecko. Różne badania wskazywały o wydłużenie okresu ciązy od 1 do 6 dni.