Strona główna » Wiedza » Kobieta » Fascynujący metabolizm kobiet

Fascynujący metabolizm kobiet

1. Kobiety mają wolniejszy metabolizm od mężczyzn
2. Panie mają więcej tkanki tłuszczowej niż Panowie
3. Kości kobiet są lżejsze niż kości mężczyzn
4. Mężczyźni spalają więcej kalorii od kobiet
5. Kobiety po czterdziestce tyją rzadziej niż mężczyźni

Prawdopodobnie część z powyższych punktów jest znana. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawy, że to nie tylko opinie i stereotypy tylko rzeczywiste różnice udowodnione przez naukowców. Zacznijmy od metabolizmu. W nauce określa się wiele rodzajów metabolizmu. Jednym z ważniejszych wskaźników jest „metabolizm bazowy” czyli podstawowa przemiana materii (PPM). Najczęściej spotykany jest jednak angielski skrót BMR – basal metabolic rate.
Tu warto zaznaczyć, że tenże PPM jest często mylony z tzw. metabolizmem spoczynkowym, czyli stanem, gdy nic nie robimy. To błąd. PPM to tak naprawdę najmniejsze tempo przemiany materii, zachodzącej w organizmie, niezbędne do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych człowieka. Oblicza się je dla organizmu osoby, która nie jadła przez ostatnie 12 godzin, przebywała na 3-dniowej diecie bezbiałkowej, po 8 godzinach snu w warunkach komfortu cieplnego i psychicznego. Co ciekawe w takim stanie, proporcjonalnie, najwięcej energii pochłania układ nerwowy. Nieco inny jest jeszcze poziom przemiany materii w trakcie snu.

Kobiety mają wolniejszy metabolizm od mężczyzn

The Journal of clinical investigations opublikował badania, w których analizowano uśrednioną nocną i podstawową („spoczynkową”) przemianę materii porównując kobiety i mężczyzn. Okazało się, że panie mają wolniejszy metabolizm. Potrzebują więc mniej energii, by podtrzymać funkcjonowanie swojego organizmu. To nie wszystko: w innych badaniach stwierdzono, że panie potrzebują także mniej energii podczas takiej samej aktywności fizycznej od mężczyzn. Zdaniem badaczy panowie są statystycznie także bardziej aktywni w ciągu dnia.

Kobiety po czterdziestce tyją rzadziej niż mężczyźni

Kobiety mają więc gorzej? Nie zawsze! Naukowcy z University of London przyjrzeli się wskaźnikowi masy ciała (BMI) blisko 10 tys. mężczyzn i kobiet po czterdziestce. Z badań na zlecenie Economic and Social Research Council wynika, że panowie, którzy przekroczyli 40. rok życia mają nadwagę częściej niż ich rówieśniczki. Nie był to jedyny problem mężczyzn. Według naukowców byli oni nie tylko mniej świadomi swojego stanu, ale i mniej skłonni do stosowania diety, która mogłaby im pomóc zgubić nadmiarowe kilogramy zagrażające zdrowiu.

Mężczyźni spalają więcej kalorii od kobiet

Wróćmy jednak do pań. Zazwyczaj już na pierwszy rzut oka widać różnice między płciami. Im bliżej ciała się znajdujemy, tym różnice stają się większe. Kobiety mają większy poziom tkanki tłuszczowej. Jest to między innymi wynik ewolucji. Kobieta jest przystosowana do magazynowania energii (takim magazynem jest właśnie tkanka tłuszczowa) potrzebnej do urodzenia i wykarmienia dzieci. Statystycznie mają także mniejszą masę tkanki mięśniowej i kostnej. Mocniejsze kości, utrzymują pokaźniejszą muskulaturę panów, którzy przez wieki musieli zapewnić pożywienie kobietom i dzieciom. W ostatnich latach role społeczne zaczynają się zmieniać. Upłynęło jednak jeszcze zbyt mało czasu, by zmiany ewolucyjne w fizjologii człowieka były znaczące dla całej populacji, choć i w tej materii naukowcy obserwują pewne zmiany. Widać je choćby w cytowanych wcześniej badaniach Brytyjczyków, którzy stwierdzili, że otyłość 40-latków dotyka więcej osób obecnie niż, 40-latków sprzed kilkunastu lat.

Panie mają więcej tkanki tłuszczowej niż Panowie

Warto także wziąć pod uwagę zmiany hormonalne u kobiet, które wpływają na poziom tkanki tłuszczowej. Estrogen i progesteron ograniczają magazynowanie tłuszczu, ale ich poziom zmienia się w trakcie menopauzy. Ciekawe są także badania testosteronu. Hormon ten kojarzony jest z mężczyznami. Produkują go także panie. Co ciekawe: według badań opublikowanych w Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism u otyłych otyłych kobiet odnotowuje się wyższe stężenie tego hormonu niż u pań z normalną wagą ciała. Z kolei u otyłych mężczyzn często obserwuje się spadek poziomu testosteronu.

Multiwitaminy dla pań

Różnice w metabolizmie kobiet i mężczyzn są więc faktem. Faktem jest też potrzeba odpowiedniego odżywiania i ilości energii przyjmowanych przez obie płcie. Podstawą dobrego samopoczucia jest więc odpowiednio zbilansowana zdrowa dieta i ruch. Planując uzupełnianie diety o witaminy, minerały, zioła białka, także warto kierować się specyficznym zapotrzebowaniem kobiet i mężczyzn wybierając suplementy (na przykład multiwitaminowe) odpowiednio zaprojektowane, uwzględniające różnice w metabolizmie i działaniu ciał pań i panów.