Strona główna » Wiedza » Fitness » Witamina B12

Witamina B12

Brakuje ci energii, czujesz się zmęczony, wypalony? Może to wina niedostatku witaminy B12 w Twoim organizmie? Zdaniem wielu specjalistów zajmujących się żywieniem sportowców, niewystarczający poziom witaminy B12 (kobalaminy) może być powodem spadku energii u osób aktywnych fizycznie.

Witamina B12 to jeden z podstawowych składników diety biegacza czy innej aktywnej fizycznie osoby. Ma kluczowe znaczenie w produkcji zdrowych czerwonych krwinek. Te z kolei rozprowadzają tlen do naszych mięśni, mózgu i każdej łaknącej go komórki. Według naukowców niewystarczający poziom witaminy B12 może doprowadzić do tego, że czerwone krwinki  nie dojrzewają tak jak powinny, prowadząc do niedokrwistości złośliwej.
Podczas wysiłku nasze ciało czerpie energię między innymi z węglowodanów. Jednak do tego, by zamienić je w glukozę potrzebna jest właśnie B12.
Z kolei aby impuls z mózgu do mięśni biegł szybko jak u Usaina Bolta także potrzebujemy witaminy B12. Jest ona bowiem niezbędna do wytwarzania w błonach komórkowych fosfolipidów potrzebnych do właściwego przewodzenia nerwowego. Współuczestniczy także w tworzeniu osłonki mielinowej. Jeśli odczuwasz mrowienie i drętwienie w rękach lub nogach, to może być sygnał, że Twojemu ciału brakuje właśnie witaminy B12.

Zapotrzebowanie na witaminę B12

Ile jej potrzebujemy? Rozsądek i doświadczenia ekspertów żywienia podpowiadają, że 100-250 μg wystarczająco wspiera nasz organizm. Śmiało sięgajmy więc po podroby, wątróbkę, nerki, ryby, jaja, ser, ostrygi, małże, niełuskane ziarna zbóż, orzechy. Trudno ją przedawkować za to niedobory (choć często niezauważalne przez wiele lat), mogą doprowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem.
Niedobory witaminy B12 mogą mieć jednak wegetarianie. I tu zaczyna się pewien problem. Trudno bowiem jednoznacznie określić, kiedy w naszym organizmie zaczyna się niedobór. Dostępne obecnie testy krwi mogą nie zaalarmować nas wystarczające wcześnie. Ponadto dieta wegetariańska często jest bogata w kwas foliowy, co może maskować hematologiczne objawy niedoboru kobalaminy. Według specjalistów (w tym Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego AMA) zajmujących się problemami żywienia, wegetarianie powinni stosować suplementację witaminy B12.

 

Saint Louis University. „Usual Test For Vitamin Deficiency Can Mislead Doctors.” ScienceDaily, 30 Oct. 2004. Web. 18 May 2012.
Herrmann W, Geisel J. Vegetarian lifestyle and monitoring of vitamin B-12 status. Clin Chim Acta. 2002;326:47-59.