Strona główna » Wiedza » Fitness » Wiśnia na stres

Wiśnia na stres

Stres niejedno ma imię. Tlen może także powodować stres – oksydacyjny. Szczególnie narażone są na niego osoby aktywne, którym pomóc może wiśnia.

Odzyskanie sił po intensywnej aktywności fizycznej najczęściej kojarzone jest z treningami wyczynowców lub amatorów intensywnie uprawiających sport. Częściowo to prawda. Ludzie bardzo aktywni fizycznie muszą powracać do treningów w ciągu kilku, kilkunastu godzin. Warto przyglądać się ich strategiom odzyskiwania sił. Tym bardziej, że są one dobrze przebadane i obiektywnie można ocenić skuteczność tych metod.
Sportowcy często sięgają po suplementy witaminowe, lodowe kąpiele i okłady, odzież kompresyjną, niesteroidowe środki przeciwzapalne i rozmaite diety.

Bogactwo w owocu

Coraz więcej badań bierze pod uwagę wpływ konkretnych, naturalnych, produktów na regenerację organizmu. Jednym z nich są wiśnie. Dlaczego właśnie one? Wiśnie zawierają wyjątkową kombinację witamin, minerałów, antyutleniaczy i związków przeciwzapalnych, które działają razem.

Dla osób aktywnych fizycznie ważne jest choćby działanie przeciwutleniające. W dużym stopniu na skutek różnych czynników, we krwi człowieka mogą pojawić się wolne rodniki, czyli agresywne formy tlenu. Jednym z procesów nasilających obecność utleniacze jest wysiłek fizyczny (organizm potrzebuje większej ilości tlenu do produkcji energii i wydala więcej ubocznych efektów tej pracy). Zdrowy człowiek w normalnych warunkach może liczyć na rozmaite mechanizmy obronne i regulacyjne własnego organizmu, który na ogół radzi sobie z reaktywnym tlenem. Gdy jest go jednak zbyt wiele zaczyna się problem.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że nie tylko intensywny wysiłek może powodować wzrost wolnych rodników we krwi. Powoduje to też nieprawidłowa dieta, stres psychiczny, leki, papierosy, zanieczyszczone powietrze, choroby i wiele innych czynników. Piszemy o tym właśnie dlatego, że badania na sportowcach często pokazują pewien mechanizm, który lepiej widać na ekstremalnym przykładzie, co nie znaczy, że nie może on dotyczyć każdego z nas.

Waleczne składniki wiśni

Wracając do wiśni, to zawierają one wiele substancji, które mają działanie antyoksydacyjne: melatoninę, karotenoidy, kwasy hydroksycynamonowe i kilka grup flawonoidów, w tym antocyjany, jak również kwercetynę. Różnią się one nie tylko sposobem działania, ale i okresem półtrwania w organizmie, dlatego najlepiej, gdy występują razem w postaci naturalnej. Według naukowców przeciwutleniacze zawarte w wiśni ograniczają uszkodzenia komórek narażonych na działanie wolnych rodników, mają wysoką zdolność przeciwzapalną i hamują produkcję kwasu moczowego.

Wiśnie gaszą stany zapalne

Potwierdzają to obserwacje badaczy, którzy analizowali wpływ koncentratu z wiśni (zawierał 73,5 mg antocyjanów) na regenerację powysiłkową u młodych piłkarzy (niewielka grupa 16 osób w wieku 21-29 lat).
Naukowcy z Northumbria University twierdzą, że sok wiśniowy (odmiana Montmorency) w porównaniu z placebo wpływa na kluczowy czynnik zapalny i zmniejsza bolesność mięśni zgłaszaną przez uczestników badania po wydłużonej aktywności. Grupa pijąca sok wiśniowy (4 dni przed testem i 3 dni po) wykazała istotnie niższe stężenia interleukiny-6, markera stanu zapalenego, szczególnie bezpośrednio po zakończeniu badania. Oceny dotyczące bolesności mięśni (DOMS) były znacząco niższe w „wiśniowej” grupie w ciągu 72 godzin po teście.

Wiśnia dla aktywnych

Z powyższych obserwacji wynika, że wiśnie faktycznie mają szerokie zastosowanie dla osób aktywnych fizycznie, nie tylko dostarczają witamin i minerałów, ale i składników przeciwzapalnych, które pod kontrolą lekarza mogą ograniczyć potrzebę przyjmowania niektórych środków przeciwbólowych.

 

The effects of Montmorency tart cherry concentrate supplementation on recovery following prolonged intermittent exercise.Bell PG, Stevenson E, Davison GW, Howatson G.  Nutrients. 2016; 8:441.

The role of cherries in exercise and health