Strona główna » Wiedza » Fitness » Wiśnia na stres

Wiśnia na stres

Odzyskanie sił po intensywnej aktywności fizycznej najczęściej kojarzone jest z treningami wyczynowców lub amatorów intensywnie uprawiających sport. Częściowo to prawda. Ludzie bardzo aktywni fizycznie muszą powracać do treningów w ciągu kilku, kilkunastu godzin. Warto przyglądać się ich strategiom odzyskiwania sił. Tym bardziej, że są one dobrze przebadane i obiektywnie można ocenić skuteczność tych metod.
Sportowcy często sięgają po suplementy witaminowe, lodowe kąpiele i okłady, odzież kompresyjną, niesteroidowe środki przeciwzapalne i rozmaite diety.

Bogactwo w owocu

Coraz więcej badań bierze pod uwagę wpływ konkretnych, naturalnych, produktów na regenerację organizmu. Jednym z nich są wiśnie. Dlaczego właśnie one? Wiśnie zawierają wyjątkową kombinację witamin, minerałów, antyutleniaczy i związków przeciwzapalnych, które działają razem.

Dla osób aktywnych fizycznie ważne jest choćby działanie przeciwutleniające. W dużym stopniu na skutek różnych czynników, we krwi człowieka mogą pojawić się wolne rodniki, czyli agresywne formy tlenu. Jednym z procesów nasilających obecność utleniacze jest wysiłek fizyczny (organizm potrzebuje większej ilości tlenu do produkcji energii i wydala więcej ubocznych efektów tej pracy). Zdrowy człowiek w normalnych warunkach może liczyć na rozmaite mechanizmy obronne i regulacyjne własnego organizmu, który na ogół radzi sobie z reaktywnym tlenem. Gdy jest go jednak zbyt wiele zaczyna się problem.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że nie tylko intensywny wysiłek może powodować wzrost wolnych rodników we krwi. Powoduje to też nieprawidłowa dieta, stres psychiczny, leki, papierosy, zanieczyszczone powietrze, choroby i wiele innych czynników. Piszemy o tym właśnie dlatego, że badania na sportowcach często pokazują pewien mechanizm, który lepiej widać na ekstremalnym przykładzie, co nie znaczy, że nie może on dotyczyć każdego z nas.

Waleczne składniki wiśni

Wracając do wiśni, to zawierają one wiele substancji, które mają działanie antyoksydacyjne: melatoninę, karotenoidy, kwasy hydroksycynamonowe i kilka grup flawonoidów, w tym antocyjany, jak również kwercetynę. Różnią się one nie tylko sposobem działania, ale i okresem półtrwania w organizmie, dlatego najlepiej, gdy występują razem w postaci naturalnej. Według naukowców przeciwutleniacze zawarte w wiśni ograniczają uszkodzenia komórek narażonych na działanie wolnych rodników, mają wysoką zdolność przeciwzapalną i hamują produkcję kwasu moczowego.

Wiśnie gaszą stany zapalne

Potwierdzają to obserwacje badaczy, którzy analizowali wpływ koncentratu z wiśni (zawierał 73,5 mg antocyjanów) na regenerację powysiłkową u młodych piłkarzy (niewielka grupa 16 osób w wieku 21-29 lat).
Naukowcy z Northumbria University twierdzą, że sok wiśniowy (odmiana Montmorency) w porównaniu z placebo wpływa na kluczowy czynnik zapalny i zmniejsza bolesność mięśni zgłaszaną przez uczestników badania po wydłużonej aktywności. Grupa pijąca sok wiśniowy (4 dni przed testem i 3 dni po) wykazała istotnie niższe stężenia interleukiny-6, markera stanu zapalenego, szczególnie bezpośrednio po zakończeniu badania. Oceny dotyczące bolesności mięśni (DOMS) były znacząco niższe w „wiśniowej” grupie w ciągu 72 godzin po teście.

Wiśnia dla aktywnych

Z powyższych obserwacji wynika, że wiśnie faktycznie mają szerokie zastosowanie dla osób aktywnych fizycznie, nie tylko dostarczają witamin i minerałów, ale i składników przeciwzapalnych, które pod kontrolą lekarza mogą ograniczyć potrzebę przyjmowania niektórych środków przeciwbólowych.