Czynniki lipotropowe

Nadmiar tkanki tłuszczowej, wątroba – właściwy zwrot i kierunek

    Wiele osób z nadmiarem tkanki tłuszczowej w okolicy brzusznej ma stłuszczoną wątrobę. W takim przypadku wątroba niespala tłuszczu, ale go gromadzi. Wątroba powiększa się wskutek gromadzenia się w niej tłuszczu. Osoby ze stłuszczoną wątrobą nie są w stanie schudnąć, o ile wcześniej nie poprawią jej funkcjonowania za pomocą diety oczyszczającej wątrobę i skutecznego środka wspomagającego jej pracę. Bardzo ważna jest cierpliwość, ponieważ w zależności od ilości zgromadzonego w wątrobie tłuszczu jego usuwanie może potrwać od kilkunastu dni do dwunastu miesięcy. Po pozbyciu się tłuszczu z wątroby zrzucanie zbędnych kilogramów przyjdzie też znacznie łatwiej. W codziennej diecie spożywamy wiele składników mających regulacyjny wpływ na pracę wszystkich narządów naszego organizmu. Wśród nich znajdują się również tzw. czynniki lipotropowe, czyli składniki, które skutecznie i w sposób zasadniczy wpływają na poprawę funkcjonowania mechanizmu spalania nadmiaru tkanki tłuszczowej przez wątrobę. Naukowcy wytypowali trzy główne czynniki lipotropowe obecne w naszej diecie. Skuteczność takiego ich oddziaływania opiera się na synergistycznym wpływie każdego z nich na cały proces metabolizmu tłuszczu w organizmie. Jednak proces zaczyna się w wątrobie, więc nie pytaj, co wątroba może zrobić dla Ciebie, lecz co Ty możesz zrobić dla niej. Odpowiednia dieta, umiarkowany wysiłek fizyczny, unikanie używek są to działania poprawiające ogólny metabolizm, po których wątroba odwdzięczy się ogromną siłą w utrzymaniu zdrowia. Czynniki lipotropowe nie tylko wspomagają wątrobę, ale mają bardzo pozytywny wpływ na całą fizjologię organizmu. Ponieważ wątroba jest bardzo ważnym i mocno obciążonym narządem, dobór odpowiednich partnerów do wspomagania jej pracy ma duże znaczenie. Znaczenie to uwidacznia się i jest odczuwalne w wielu aspektach zdrowia. Do najważniejszych i najskuteczniejszych czynników lipotropowych należy metionina, cholina i inozytol. Poniżej wybrane informacje edukacyjno–naukowe o ich fizjologicznym wpływie na organizm.

METIONINA

Metionina to aminokwas siarkowy należący do grup aminokwasów egzogennych, czyli niezbędnych dla organizmu, których sam organizm nie może wytworzyć i muszą one być dostarczane wraz z pożywieniem. Metionina jest niezbędna do syntezy białek z aminokwasów. Jest pierwszym przyłączonym aminokwasem podczas budowania przez organizm łańcucha polipeptydowego.

Powszechne źródła pokarmowe:
mięso, fasola, ryby, groch, szpinak, brokuły, brukselka.

Zastosowanie metioniny:
Metionina znalazła zastosowanie przede wszystkim w zapobieganiu uszkodzeniom wątroby. Pomocna jest w marskości wątroby, w złuszczaniu, przy zatruciach lekami hepatotoksycznymi, alkoholem, amoniakiem. Zalecana jest także do profilaktyki w kamicy żółciowej czy moczowej. Metionina uczestniczy w detoksykacji, czyli odtruwaniu organizmu, reguluje procesy keratynizacji naskórka, włosów,skóry i paznokci.

Inne możliwe zastosowania:
Metionina stosowana jest również w chorobach alergicznych,w chorobie Parkinsona, w leczeniu zakażeń układu moczowego i żółciowego, w leczeniu depresji, chorób włosów, paznokci i skóry.Zalecana jest w cukrzycy, miażdżycy, podczas terapii sulfonamidami oraz antybiotykami. Jest też popularnym środkiem zwiększającym wydolność fizyczną. Poprzez aktywacje niektórych neurotransmiterów metionina może pobudzać psychicznie i usprawniać procesy myślowe (kojarzenie asocjacyjne). Dlatego zalecana jest też przy osłabieniu i dla osób w wieku podeszłym.

Czynnik lipotropowy:
Metionina hamuje procesy odkładania się złogów tłuszczowych w wątrobie oraz usprawnia wydzielanie żółci, substancji, za pomocą której wiele toksyn przenoszonych jest do jelita,  gdzie wraz z kałem wydalane są na zewnątrz organizmu.

Ochrona wątroby:
Metionina niezbędna jest do produkcji cysteiny, wchodzącejw skład glutationu – silnego trójpeptydu chroniącego wątrobę,który neutralizuje działanie wielu związków niszczących.Metionina jako środek lipotropowy wspomaga pracę wątroby osłabionej z powodu nadmiernego gromadzenia się komórektłuszczowych.

Środek oczyszczający organizm:
Metionina po przekształceniu w SAMe wspomaga proces detoksykacji poprzez proces metylacji, w której toksyny wiążą się z grupami metylowymi SAMe. Metionina może ulegać przekształceniu w cysteinę, wspomagając tym samym syntezę glutationu, innego ważnego związku biorącego udział w detoksykacji wątroby. Dzięki metylacji i syntezie glutationuliczne toksyny, wolne rodniki, produkty uboczne przemiany materii i hormonów mogą być zdezaktywowane i skutecznie usunięte z organizmu.

Przeciwwskazania:
Metioniny nie należy podawać przy wirusowym
zapaleniu wątroby, istnieją bowiem uzasadnione obawy,
że metionina może zwiększać syntezę składników białkowych
i nukleinowych wirusa. Nie należy suplementować
przy kwasicy metabolicznej.

INOZYTOL – CZYNNIK LIPOTROPOWY

Inozytol, który jest głównym składnikiem lecytyny, funkcjonuje jako substancja lipotropowa (tzn. związek, który zapobiega gromadzeniu się tłuszczu i cholesterolu w wątrobie). Jeżeli wątroba staje się nadmiernie obciążona przez tłuszcz i cholesterol, upośledzeniu ulegają liczne jej funkcje (jak na przykład detoksykacja, metabolizm, produkcja żółci, etc.), co negatywnie odbija się na całym organizmie. Może również prowadzić do schorzeń pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych (np. kamienie żółciowe). Mimo że nie przeprowadzono badań naukowych nad ochronnym wpływem inozytolu na wątrobę, często łączy się go z choliną lub fosfatydylocholiną, których wpływ ochronny na wątrobę był przedmiotem wielu badań.

Układ nerwowy:
Inozytol jest również składnikiem błon komórek nerwowych. Fakt ten, jak i jego wpływ na neuro przekaźniki tłumaczy jego ważną rolę w zapewnieniu układowi nerwowemu dobrego stanu. Utratę funkcji nerwowych w neuropatii cukrzycowej łączy się z obniżonym poziomem inozytolu w komórkach układu nerwowego. Suplementacja inozytolem poprawia przewodzenie sygnałów nerwowych u diabetyków.

Możliwe zastosowania:
wsparcie dla wątroby i pęcherzyka żółciowego, napady paniki, zaburzenia związane z niepokojem, nerwice natręctw, depresja, neuropatia cukrzycowa,ogólne funkcje umysłowe.

Powszechne źródła pokarmowe: owoce cytrusowe (zwyjątkiem cytryn), kantalupa, mięso, wątroba, drożdże piwne,pszenica pełnoziarnista (mąka razowa pszenna), orzechy,fasola, nasiona.

CHOLINA – CZYNNIK LIPOTROPOWY

Pomoc dla wątroby i pęcherzyka żółciowego. Cholina jest ważnym składnikiem fosfatydylocholiny (PC) występującej w lecytynie. Fosfatydylocholina działa jako środek lipotropowy (tzn. zapobiega odkładaniu się tłuszczu i cholesterolu w wątrobie). Odkładanie się tłuszczu i cholesterolu może pogorszyć możliwości wątroby do detoksykacji, metabolizmu i produkcji żółci itd. oraz może również prowadzić do zaburzeń pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych (np. kamieni żółciowych). Wiele badań wykazuje, że suplementacja choliną (zwłaszcza w postaci PC) jest skuteczna w leczeniu różnych schorzeń wątroby (np. zapalenie, marskość i stłuszczenie wątroby), a także chroni ten organ przed uszkodzeniami powodowanymi przez wiele szkodliwych czynników, takich jak alkohol, niektóre leki i toksyny, wirusy i promieniowanie.

Choroby sercowo-naczyniowe:
Fosfatydylocholina zwiększa rozpuszczalność cholesterolu, poprawiając w ten sposób jego metabolizm i usuwanie z tkanek. Badania wykazują, że PC obniża również poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, znacząco podnosząc poziom dobrego cholesterolu HDL. Suplementy zawierające PC w bardzo dużym stężeniu obniżają poziom cholesterolui trójglicerydów we krwi o około jedną trzecią w ciągu zaledwie jednego miesiąca. PC zmniejsza także agregację (adhezję)płytek krwi.

Układ nerwowy:
Cholina jest składnikiem błon komórkowych i jest potrzebna do wytwarzania i utrzymania w dobrym stanie osłonek mielinowych, które chronią komórki nerwowe i zapewniają właściwe przewodzenie nerwowe. Ze względu na znaczenie choliny w aktywności acetylocholiny może ona również wpływać na funkcjonowanie układu trawiennego, ponieważ acetylocholina jest potrzebna w ruchach perystaltycznych mięśni jelitowych.

Powszechne źródła pokarmowe:
wątroba, jaja, kapusta, soja, kalafior, orzechy ziemne, mleko.

Cholina – wydolność fizyczna: 
Stwierdzono, że cholina może poprawić wydolność fizyczną,co mogłoby przełożyć się na zdolność dłuższej lub częstszej aktywności fizycznej.Cholina wspomaga retencję L-karnityny, tak istotnej w procesach związanych z wysiłkiem i spalaniem tłuszczu. W badaniu na modelu zwierzęcym stwierdzono, że suplementacja choliny zwiększa stężenie w tkankach karnityny i zmniejsza zawartość tkanki tłuszczowej.W innym z kolei badaniu porównano dwie grupy. Jedna suplementowała kofeinę, karnitynę i cholinę, nie była poddawana próbom wysiłkowym. Druga grupa była poddawana tylko próbom wysiłkowym. W obu grupach stwierdzono zmniejszenie masy ciała oraz ilość podstawowej tkanki tłuszczowej.Niezależnie od wysiłku suplementy znacząco obniżyły poziom trójglicerydów w surowicy.

Autorzy badania stwierdzili, że wskaźniki redukcji tkanki tłuszczowej w wyniku suplementacji diety były zbliżone do otrzymanych przy łagodnym wysiłku.

Suplementacja

Po analizie własnej diety pod względem zawartości w niej czynników lipotropowych można zwiększyć udział produktów,które zawierają w swoim składzie czynniki lipotropowe. Można również suplementować dietę preparatami zawierającymi czynniki lipotropowe. Dzienna porcja, która oddziałuje fizjologicznie na organizm, to około 1000 mg metioniny,1000 mg inozytolu i około 400 mg choliny. O preparaty najlepiej pytać w Aptekach, gdzie farmaceuta pomoże i doradzi w wyborze i zastosowaniu. Preparaty najwyższej jakości są standaryzowane hipoalergicznie, nie zawierają sztucznych dodatków barwiących czy konserwujących. Do ich pakowania używa się butelek z ciemnego szkła farmaceutycznego.

Piśmiennictwo:

  1. Murray, MT, Pizzorno J: Encyclopedia of Natural Medicine 2nd ed. Prima Publishing, Rocklin,CA; 1998.
  2. Frezza M, Surrenti C, Manzillo G, et al. Gastroenterology 1990;99:211-5
  3. Bombardieri G, Milani A, Bernardi L, Rossi L. Curr Ther Res 1985;37:580-5.
  4. Zeisel, S. H. Choline: An important nutrient in brain development, liver function and carcinogenesis.Jouranla of the American College of Nutrition. 11(5):473-481,1992.
  5. Zeisel, S.H., et al. Perinatal choline influences brain structure and function. Nutr Rev.64(4):197-203, 2006.
  6. Conlay, L.A., et al. Exercise and neuromodulators: choline and acetylocholine in marathonrunners. Int L Sports Med. 13 (Supplement 1): A141-142, 1992.