Strona główna • Wiedza • Profilaktyka i leczenie • Jedz białko i chudnij

Jedz białko i chudnij

Oskar Berezowski

Śniadanie bogate w białko sprzyja odchudzaniu. Naukowcy z Missouri uważają, że wystarczy 35 g wysokiej jakości protein na zdrowy początek dnia.

Stare przysłowie mówi: „Śniadanie zjedz jak król, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolacje oddaj wrogowi”. Choć powstało w czasach, gdy na temat fizjologii żywienia wiedziano niewiele i o zdrową dietę dbano intuicyjnie, to przysłowie te znajduje wiele potwierdzeń w nowych odkryciach naukowych. Niestety bardzo wielu osobom nie przemawiają do wyobraźni porzekadła. Dlatego też problem pomijania śniadania jest dosyć powszechny. Naukowcy szacują, że około 60 procent młodych ludzi pomija śniadanie przynajmniej 4 razy w tygodniu.

Śniadanie z białkiem

Tymczasem śniadanie jest ważnym elementem diety chroniącej ludzi przed otyłością. Te królewskie powinno zawierać 35 gram wysokiej jakości białek - uważają eksperci z Uniwersytetu Missouri. Sugerują oni, że osoby, które spożywały taki posiłek były mniej narażeni na przybieranie masy tłuszczowej, zmniejszyły ogólną liczbę spożywanego jedzenia w ciągu dnia, uczucie głodu i wahania glukozy.
Badacze pod kierownictwem dr Heather Leidy postanowili przebadać młodych ludzi cierpiących na nadwagę porównując ich śniadania. Część pomijała śniadania (5-7 razy w tygodniu), część jadła normalne posiłki, część z kolei śniadania o podwyższonej zawartości białka. Badanie trwało 12 tygodni.

400 kalorii mniej

Okazało się, że grupa, która jadła wysokobiałkowe śniadanie zredukowała dzienne spożycie kalorii o 400. Zauważono u nich także spadek masy tłuszczowej ciała. Dr Heather Leidy zauważyła także, że zjedzenie porannego posiłku zawierającego 35 gram białek było związane z mniejszymi wahaniami glukozy we krwi, niż w pozostałych grupach. Zmiany poziomu glukozy są z kolei związane z ryzykiem wystąpienia cukrzycy 2-typu.

Źródła

A pilot study examining the effects of consuming a high-protein vs normal-protein breakfast on free-living glycemic control in overweight/obese ‘breakfast skipping’ adolescents. International Journal of Obesity