Strona główna • Wiedza • Kobieta • Więcej posiłków, szczuplejsza sylwetka

Więcej posiłków, szczuplejsza sylwetka

Oskar Berezowski

Nastolatki, które jedzą co najmniej cztery posiłki dziennie, są szczuplejsze w porównaniu do swoich rówieśników jedzących rzadziej. Hiszpańscy naukowcy uważają, że korzyści z częstszego spożywania posiłków jest więcej.

Teoretycznie od dawna dietetycy mówili: jedz mniej, a częściej. Dokładnie gryź. Nie spiesz się. Tradycjonaliści podkreślają, że chwila, którą poświęcamy na jedzenie, to chwila dla siebie i należy ją celebrować. Teraz naukowcy znaleźli potwierdzenie tych słów w postaci badań nad nastolatkami. Okazało się bowiem, że młodzi ludzie, którzy jedli powoli, byli mniej otłuszczeni. Co ciekawe nie miały tu znaczenia ćwiczenia fizyczne.

Bez śniadania dzieci tyją

Interesujące są także różnice, gdy weźmiemy pod uwagę podział na płeć. Chłopcy, którzy szybko wrzucali w siebie jedzenie byli wyżsi i ważyli więcej oraz mieli większy obwód w talii niż dziewczęta z tej grupy.
Od dawna śniadanie jest uznawane za najważniejszy posiłek. Wpływa na nasz metabolizm w dalszej części dnia. Naukowcy z Food Science and Technology and Nutrition (ICTAN) odkryli także, że śniadanie jest szczególnie istotne dla chłopców, którzy nie ćwiczą. Ci którzy regularnie jedli poranny posiłek byli mniej otłuszczeni od tych, którzy go nie jedli.

Cynk, wapń i żelazo

Hiszpańscy naukowcy przypominają w swoim raporcie, opublikowanym w Journal of Adolescent Health, że 20 procent wzrostu i 50 proc. masy mięśniowej człowiek zdobywa właśnie w okresie pokwitania (średnio w wieku 9-14 lat). W tym czasie młody człowiek ma zwiększone zapotrzebowanie na wapń (wzrost kości), żelazo (produkcja czerwonych krwinek, niezbędne dla mięśni), cynk (silne  mięśnie, zdrowe kości). Dlatego jego dzienna dieta powinna zawierać 3-4 szklanek mleka, przynajmniej pięć porcji warzyw i owoców, dwie białka i 6 do 12 porcji makaronów, ryżu, płatków. Zalecają także unikanie tłustych i słodkich potraw.

Źródła