Strona główna • Wiedza • Fitness • Biegaj - będziesz żyć dłużej!

Biegaj - będziesz żyć dłużej!

Oskar Berezowski
Strona główna • Wiedza • Fitness • Biegaj - będziesz żyć dłużej!

Jak wydłużyć swoje życie nawet o 6 lat? Wystarczy regularnie biegać. Wcale nie trzeba pokonywać przy tym setek kilometrów miesięcznie w niesamowitym tempie. Duńczycy odkryli, że optymalna dawka to 1-2,5 godz. tygodniowo w wolnym lub średnim tempie.

Bieganie to chyba najprostsza, najtańsza i najłatwiejsza forma aktywności. Sprawniejsze serce, płuca, mięśnie, układ odpornościowy, podniesiony pobór tlenu, zwiększona wrażliwość na insulinę, wyższy poziomy "dobrego" cholesterolu HDL we krwi, niższe ciśnienie i zmniejszenie krzepliwości krwi - to tylko krótka lista z całej encyklopedii zdrowia, którą napisano, by wyjaśnić fenomen pozytywnego wpływu biegania na nasz organizm. Duńscy naukowcy ze Szpitala Uniwersyteckiego Bispebjerg postanowili jednak sprawdzić, czy dzięki truchtaniu będziemy dłużej żyli.

W tym celu przeanalizowali dane zebrane od 19 329 osób w wieku 20-93 lata podczas Copenhagen City Heart Study. Do szczegółowej analizy wybrali następnie 116 mężczyzn i 762 kobiety. Wzięli pod uwagę 35 ostatnich lat (od 1976 r.). Badani byli pytani o to jak często i jak długo biegają w tygodniu oraz, czy dystans pokonują wolnym średnim czy szybkim tempem.

Okazało się, że ryzyko śmierci było o 44% niższe u osób aktywnych. Mężczyźni żyli średnio dłużej o 6,2 roku a kobiety o 5,6, w porównaniu z osobami, które prowadziły siedzący tryb życia. Zdaniem naukowców największe korzyści przynosi bieganie 1-2,5 godz. w tygodniu. Najlepiej by były to dwa lub trzy treningi w średnim bądź wolnym tempie.

Nie trzeba wiele

- Możemy z całą pewnością powiedzieć, że regularny jogging wpływa na długowieczność. Dobrą wiadomością jest także to, że właściwie nie trzeba robić wiele, aby czerpać korzyści - uważa dr Peter Schnohr, który nadzorował badania.

Źródła