Strona główna • Wiedza • Akademia zdrowia • Przeciwlękowe właściwości L-lizyny

Przeciwlękowe właściwości L-lizyny

Mateusz Wojtyniak

Obniżony nastrój? Czasem wiąże się to z inną obniżką: poziomu l-lizyny w organizmie. Według ekspertów aminokwas ten przynosi ulgę osobom narażonym na stres oraz łagodzi stany lękowe.

L-lizyna należy do aminokwasów egzogennych. Oznacza to, że bez jej odpowiedniej zawartości w diecie, nie będzie możliwe prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka. Konieczna jest do syntezy przeciwciał, hormonów, enzymów, kolagenu i białek histonowych. Tym samym, odpowiada za odporność humoralną organizmu (czyli tą, w której do obrony przed chorobą wysyłane są przeciwciała), przyspiesza gojenie się ran, wzmacnia tkankę łączną i usprawnia przyrost tkanki mięśniowej. Odpowiada także za absorpcję wapnia w przewodzie pokarmowym. Badania udowodniły również właściwości przeciwwirusowe i przeciwmiażdżycowe tej małej cząsteczki.

Jej naturalnymi źródłami pokarmowymi są mleko, ziemniaki, czerwone mięso, drożdże, produkty sojowe, sery, jaja i drób.

Skuteczna terapia przeciwlękowa

Nie wszyscy wiedzą, że L-lizyna posiada również ciekawe właściwości przeciwlękowe. Standardowo wdrażane przez lekarzy terapie często są nieskuteczne, ze względu na wąskie spektrum działania leków syntetycznych. Przeszkodą w terapii niejednokrotnie staje się tolerancja i uzależnienie od przyjmowanych leków oraz szeroki wachlarz działań niepożądanych. Brakującym ogniwem skutecznej terapii przeciwlękowej wydaje się zatem być prawidłowa dieta wzbogacona o L-lizynę.

Już pierwsze badania przeprowadzone na zwierzętach wykazały, że przewlekły niedobór l-lizyny w diecie zwiększał lęk wywołany przewlekłym stresem. Istotną rolę odgrywa tu neuroprzekaźnik regulujący nastrój: serotonina. Nadmierne pobudzenie przez serotoninę receptorów 5-HT4 (to kolejne białko, które reguluje pracę naszego układu nerwowego) znajdujących się w jelitach wywoływało indukowane stresem biegunki. Wzbogacenie diety o L-lizynę zmniejszało objawy. Według badaczy lizyna nie pozwala na połączenie się serotoniny z receptorami 5-HT4. Stąd, działanie tonizujące w nasilonym i przewlekłym lęku. L-lizyna obniża poziom lęku i stresu w podobnym stopniu jak syntetyczne leki przeciwdepresyjne i przeciwlękowe, takie jak fluoksetyna czy diazepam.

Emocje na talerzu

Dzięki lizynie dotarliśmy do fascynującego miejsca w naszym mózgu. To ciało migdałowate. W nim ukrywają się nasze emocje. Odnalezienie tego miejsca nie było proste, bo i samo pojęcie emocji wymyka się jednoznacznej definicji. Jeśli przyjmiemy, że są to pozytywne lub negatywne odczucia wynikające z jakiejś sytuacji, to odnalezienie miejsca, gdzie się kryją jest trochę łatwiejsze. Naukowcy badali na przykład aktywność mózgu podczas oglądania filmów przez pacjentów. Okazywało się, że sceny jednoznacznie negatywne zwiększały aktywność obszaru nazywanego ciałem migdałowatym.

Inne badanie wykazało z kolei, że niedobór L-lizyny w diecie prowadzi do patologicznego zwiększenia poziomu serotoniny w ciele migdałowatym.

Przeprowadzono także testy na populacji ludzkiej, będącej w chronicznym stresie, której dieta oparta jest na produktach mącznych ubogich w L-lizynę. Suplementacja L-lizyną spowodowała obniżenie we krwi poziomu substancji będących markerami stresu m.in. kortyzolu. Przypuszcza się, że jest to wynikiem spadku poziomu serotoniny w ciele migdałowatym, a co za tym idzie, redukcję lęku w przewlekłym stresie.

Jaka lizyna?

Ze względu bardzo ciekawe właściwości i szeroki zakres wykorzystania L-lizyny w organizmie człowieka powinniśmy pamiętać o prawidłowo zbilansowanej diecie bogatej w aminokwasy, a ich niedobory uzupełniać. Wybierając preparaty z tym aminokwasem warto poszukać takiego, w którym L-lizyna jest w postaci wolnej, to znaczy, w formie o największej biodostępności dla człowieka. Istotna na opakowaniu jest także literka “l”. To forma aminokwasu występująca w organizmie ludzkim.

Źródła

  1. Smriga, Miro et al. “Lysine Fortification Reduces Anxiety and Lessens Stress in Family Members in Economically Weak Communities in Northwest Syria.” Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 101.22 (2004): 8285–8288. PMC. Web. 15 Feb. 2015
  2. Alramadhan, Elham et al. “Dietary and Botanical Anxiolytics.” Medical Science Monitor : International Medical Journal of Experimental and Clinical Research 18.4 (2012): RA40–RA48. PMC. Web. 15 Feb. 2015.
  3. Prolonged treatment with L-lysine and L-arginine reduces stress-induced anxiety in an elevated plus maze. Institute of Life Sciences, 1-1 Suzuki-cho, 210-8681 Kawasaki, Japan. Nutritional Neuroscience (Impact Factor: 2.11). 05/2003; 6(2):125-8
  4. Miro Smriga; Kunio Torii “Prolonged Treatment with l-Lysine and l-Arginine Reduces Stress-induced Anxiety in an Elevated Plus Maze”,  Nutritional Neuroscience, Volume 6, Issue 2 (01 January 2003), pp. 125-128